Bitwa o miasto Jimo

rok 284-280 przed Chr. Jímò zhī Zhàn (即墨之戰)

-charbox-

W roku 284 p.n.e. państwo Yan rozpoczęło inwazję Qi, celem jego całkowitego podporządkowania. Armią Yan dowodził Le Yi. W ciągu sześciu miesięcy kampanii jego armia zajęła siedemdziesiąt miast. Państwu Qi zostały tylko dwa miasta – Jimo oraz stolica Ju.

W roku 283 armia Yan obległa bogatsze i większe z miast – Jimo. Jego mieszkańcy stawili twardy opór. Dowodzący obroną oficer zginął w czasie walk. Na nowego dowódcę wybrano generała Tian Dana. Okazał się on właściwą osobą na tym stanowisku. Zreorganizował żołnierzy w liczbie około 7000. Stworzył też skuteczny system naprawy murów uszkodzonych w czasie ataków, również swoją rodzinę przydzielił do prac naprawczych.

W rezultacie cała ludność Jimo pracowała ramię w ramię nad wysiłkiem obronnym – naprawą broni, uzupełnianiem amunicji, naprawianiem wyłomów w murach obronnych. Morale było niezwykle wysokie. Generał Le Yi przypuścił kilka kolejnych ataków. Mimo jednak dziesięciokrotnej przewagi liczebnej, nie udało mu się przełamać obrony miasta. Kierowani przez natchnionego generała Tian Dana, mieszkańcy byli niezwyciężeni.

W końcu Le Yi zdecydował się na zmianę taktyki. Postanowił przejąć miasto za pomocą okazanej łaskawości i pozyskać serca mieszkańców miasta. Celem stało się przekonanie mieszkańców Jimo, aby zaprzestali oporu i poddali miasto bez walki.

Armia Yan wycofała się więc na kilka li. Mimo jednak nadal trwającego oblężenia, Le Yi nakazał dostarczenie wody i żywności do miasta, które oblegał. Pozwolił, aby mieszkańcy mogli uprawiać swoje pola, a nawet nakazał swoim żołnierzom, aby ci pomagali w nawadnianiu pól.

Ta sytuacja trwała przez trzy lata. W międzyczasie zmarł król państwa Yan. Nowy król nie ufał generałowi Le Yi, darzył go też niechęcią wynikającą z zazdrości o pełne zaufanie jakim darzył generała zmarły król-ojciec. Król był oczywiście bardzo niezadowolony z tego, ze Le Yi nie był w stanie ostatecznie podbić państwa Qi.

Zdawał sobie z tego sprawę Tian Dan. Wysyłał on do stolicy Yan szpiegów rozgłaszających, że generał Le Yi pragnie zasiąść na tronie państwa Qi i dlatego właśnie pragnie zdobyć serca ludu miasta Jimo. Król Yan wpadł we wściekłość, gdy plotki te do niego dotarły. Zdjął ze stanowiska generała Le Yi i wyznaczył nowego, niezbyt zresztą rozgarniętego. Sam Le Yi, wiedząc że nowy król każe go natychmiast ściąć, nie wracał do stolicy, ale uciekł do sąsiedniego kraju Zhao.

Tymczasem nowy generał przypuścił kilka szturmów na oblegane miasto. Mieszkańcy wszystkie je odparli. Tian Dan starał się w swoich ziomkach rozpalić wściekłość i rządzę oporu. Jednocześnie pracował wytrwale nad zerodowanie morale napastnika. Wysłał do obozu armii Yan szpiegów mówiących, że jeśli ci będą obcinać nosy żołnierzom Qi, ulegną oni z grozy i strachu. Natomiast wykopywanie i sprofanowanie szczątków przodków skłoni ich do poddania się.

Chińczycy wierzyli, że duchy zmarłych przodków miały moc chronienia żyjących i zsyłania nań pomyślności. Stąd z wielką pieczołowitością dbano o prawidłowy pochówek i utrzymanie grobów. Zniszczenie grobowców mogło skazać potomków broniących miasta na usunięcie tych stróżów pomyślności.

Nowy generał Yan uwierzył w porady i nakazał zniszczenie grobowców i miejsc pochówku. Czyn ten napełnił serca mieszkańców Jimo palącą nienawiścią. Widok niszczonych świątyń przodków sprawił, że zapałali żądzą zemsty.

Generał Tian Dan uznał, że jest to właściwy moment na kontratak. Nadal nie mógł wygrać w otwartym boju, bowiem stosunek sił był 1 do 10. Obmyślił jednak plan. Zebrał 1000 wołów i krów. Nakazał swoim podkomendnym przebrać je tak, aby wyglądały jak smoki. Nakazał też przywiązać do rogów zwierząt ostre sztylety. Do ogonów zwierząt przytroczono suche drewno nasączone łatwopalnymi substancjami.

Pośrodku nocy żołnierze Qi otworzyli bramy miasta, a następnie pognali woły w kierunku obozu Yan. Po tym, jak podpalono doczepione wołom drewno, te ogarnięte przerażeniem zaszarżowały z pełnym impetem na pogrążony we śnie obóz.

Rozpoczęło się pandemonium – wybudzeni żołnierze Yan rozbiegli się w panice pośród płonących i tratowanych namiotów. W ciemności rozwścieczone woły wyglądały jak demony z piekieł. Zadawały rany i napełniały przerażeniem zabobonne serca zaatakowanych. W apogeum chaosu włączyli się żołnierze Tian Dana.

Generał doprowadził w ten sposób do zdjęcia oblężenia z miasta Jimo. Nie poprzestał jednak na tym. Poprowadził on armię Qi do kontrofensywy i odzyskał wszystkie 70 miast, jakie wcześniej opanowała armia Yan.

Bitwa o Jimo miał szczególny charakter. W czasie jej trwania stosowano brutalną siłę, a także próbowano perswazji i łagodności. Obaj generałowie wiedzieli, że zwycięzcą zostanie ten, kto zdoła przekonać mieszkańców do swojej dobroci. W języku chińskim pamiątką tamtych wydarzeń jest chengyu wuwangzaiJu 毋望在莒 – czyli „nie zapomnij tego, co zdarzył się w Ju”. Wyrażenie to może stanowić słowa skłaniające do walki do ostatniej kropli krwi, bądź nie poddawania się w obliczu pozornie nieuchronnej klęski. Chengyu to zostało użyte w 1952 roku przez Chang Kaj-szeka, przywódcy sił Republiki Chińskiej, które przegrawszy wojnę domową schroniły się na wyspie Tajwan. W słynnym przemówieniu miały oznaczać, że walka nie jest jeszcze przegrana i wnet nadejdzie czas powrotu na kontynent i pokonania komunistycznej armii pod wodzą Mao Zedonga.

Polubienia: 0

Epoka Okres Walczących Królestw

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 8

Za czasów Dynastii Zhou, elity rządzące dzierżyły monopol na władzę i były w stanie decydować czym była kultura wyższa i klasa urzędnicza. Wraz ze zmianami okresu Walczących Królestw na czele społeczeństwa pojawiła się nowa klasa uczonych (士人, shìrén). Uczeni ci tworzyli rozmaite szkoły myśli, z których każda oferowała usługi w dziedzinie doradztwa, w nadziei zyskania wpływów i pozycji na dworach władców. Z nich wykształciło się „Sto Szkół Myśli”, promujących rozwój usystematyzowanego nauczania.

Przeczytaj...

Mencjusz twierdził, że natura człowieka jest dobra (xing ben shan 性本善), jednak należy ją pielęgnować i rozwijać. Człowiek wg tej teorii jest z natury dobry, podstawy cnót moralnych mają charakter wrodzony, ale – znowu – należy ich strzec i rozwijać.

Przeczytaj...

Potęga państwa Qin rosła między innymi dzięki szeroko zakrojonym reformom systemu politycznego, który opierał się na osiągnięciach intelektualnych szkoły legistów. Podstawowym dziełem legalistycznym była Księga mistrza Han Feia (Han Feizi).

Przeczytaj...

Jednym z najsłynniejszych i najbardziej cenionych poetów chińskich był Qu Yuan. Służył on na dworze Huanga, tytułującego się królem władcy państwa Chu, a potem jego syna i następcy Qingxianga. Według popularnych opowieści poeta całym sercem poświęcał się sprawie zachowania suwerenności swojego państwa w obliczu rosnącej potęgi państwa Qin. Opowiadał się on za zawiązaniem przymierza z sąsiednimi państwami, aby przeciwstawić się rosnącej potędze Qin.

Przeczytaj...

Burze okresu Wiosen i Jesieni przetrwało siedem większych państw. były to Qi, Chu, Yan, Hann, Zhao, Wei i Qin. Początkowo państwa Hann, Zhao i Wei sformowały sojusz i przemogły w walce siły państw Qi, Qin i Chu – każde oddzielnie. Później sojusz rozpadł się, a Qi i Qin stopniowo urosły w siłę.

Przeczytaj...

To decydująca bitwa stoczona pomiędzy państwem Qin, które pokonało państwo Zhao. W roku 256 p.n.e. Qin zaatakowało Han. Z odsieczą państwo Zhao wysłało armię pod dowództwem Lian Po. Obie armie spotkały się w okolicach Changping, położonego w północnej części ówczesnych ziem królestwa Han. Lian Po, po ujrzeniu armii Qin stwierdził, że jedyną szansę na zwycięstwo dawała próba przeczekania.

Przeczytaj...

W roku 284 p.n.e. państwo Yan rozpoczęło inwazję Qi, celem jego całkowitego podporządkowania. Dowódca Le Yi dowodził armią Yan W ciągu sześciu miesięcy kampanii jego armia zajęła siedemdziesiąt miast. Państwu Qi zostały tylko dwa miasta – Jimo oraz Ju.

Przeczytaj...

Bitwę przy Yique (czyt. ii-ćłe) stoczono w roku 293 przed Chr. Na przeciw armii króla Zhaoxianga z państwa Qin, dowodzonej przez Bai Qi, wystąpiła armia sprzymierzonych państw Wei (魏) oraz Han (韓), którą dowodził generał Gongsun Xi (公孫喜).

Przeczytaj...

Powiązane artykuły: 1

Komentarze:

Nie ma komentarzy

Napisz swój komentarz

Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 19 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.

Kup książki twórcy Chiny.pl

Oni albo my! Tom 2

Starannie skomponowany pakiet wiedzy, który pozwoli zrozumieć logikę konfliktów na Bliskim Wschodzie. Główny motyw to kwestia przetrwania Izraela, amerykańskiego zatapialnego lotniskowca, zakotwiczonego kilkaset kilometrów od największych na świecie złóż ropy naftowej.

Oni albo My!

Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.

Wzorce zwyciężania tom 2

Studium historycznych bitew, które zaważyły na losach świata. Autorzy wyliczają błędy i błyskotliwe posunięcia stron, pokazując przy tym jak u obu walczących stron przebiegał proces uczenia się na błędach własnych i przeciwnika. Tom towarzyszy książce „Oni albo my!”, traktującym o walce o władzę nad światem między Ameryką i Chinami

Wzorce Zwyciężania tom 1

Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.

Prawidła geopolitycznej gry o przetrwanie

Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.

Siły psychohistorii

Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.

Traktat Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w wizjonerskim przekładzie i z omówieniem Piotra Plebaniaka. Język przekładu stylizowany na piękną staropolszczyznę.

Chiny 一 Pulsujący matecznik cywilizacji

Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych. Galeria zdjęć artystycznych

Sun Zi i jego Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.

Opowieści z dawnych Chin

Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.

Drogi wędrownych doradców

Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji. Galeria zdjęć artystycznych

36 forteli

Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego

Starożytna mądrość chińska

Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury

Kalendarz geopolityczny

Kalendarz nabiurkowy 210×105 mm. Każdy miesiąc to prawidło geopolityczne i powiązane z nim zdjęcie oraz komentarz. Całość to zbiór wyjątkowych spostrzeżeń skomponowanych przez Piotra Plebaniaka.