Jedną z najważniejszych kultur neolitycznych terenu Chin to kultura Liangzhu (良渚文化). Kwitła ona w delcie rzeki Jangcy i okolicach między 3300-2200 rokiem p.n.e. W ciepłym, południowym klimacie jakieś dziesięć tysięcy lat temu miejscowe ludy rozpoczęły uprawy ryżu.

Tereny, na których archeolodzy odnajdują artefakty tej kultury pierwotnie znajdowały się zapewne znacznie bliżej do morza, jednak w wiekach późniejszych materiał niesiony przez Jangcy zbudował w tych okolicach połacie nowego lądu. Mapy pochodzące z czasów dynastii Han pokazują, że w niektórych miejscach. Taka bliskość morza dozwolone handlu i wymiany kulturalnej z ludzi żyjących w odległych obszarach.

W ludzie należący do Liangzhu mieszkali w domach krytych strzechą, położonych nad brzegami rzek. Podłogi izb umieszczono na 30-50 cm powyżej poziomu gruntu. W obejściu zlokalizowane były ofiarne doły, w których składano przeznaczone na ofiarę świnie, dół kuchenny z kuchnią wypalaną z gliny, oraz naczynia do gotowania przechowywane w piwnicy.

Obiekty nefrytowe i struktura społeczna Liangzhu

W okresie Liangzhu Kultury około 4100 do 5300 rok temu, kultury obrabiające nefryt w środkowym i dolnym biegu rzeki Jangcy rozwijały się bardzo szybko. To właśnie w tym rejonie rozwój obróbki nefrytu osiągnął najwyższy w czasach prehistorycznych poziom - zarówno w Chinach i na świecie. Archeolodzy badający stanowiska cmentarne w Fanshan i Yaoshan odkopali tysiące figurek nefrytowych. Te artefakty potwierdzają teorię, że "era nefrytu" poprzedziła epokę brązu. Rzeźbienie w nefrycie jest pracochłonne i wymaga specjalnych umiejętności.

Nefryty Liangzhu to dowody na to, że społeczeństwo było silnie rozwarstwione - wykwalifikowani rzemieślnicy dostarczali elitom cenne towary, używane w rytuałach, a więc m.in. do pochówku. Ozdoby nefrytowe były wykorzystane przez przywódców klanów i arystokrację jako symbol władzy, statusu i bogactwa.

Nefryty Liangzhu to głównie topór Yue, Cong, dyski Bi, ale wiele innych kształtów. Dyski Bi są jednym z głównych produktów Liangzhu. Dostępne archeologom egzemplarze są bardzo zróżnicowane - wykonanie może być albo niezwykle staranne i misterne, albo toporne.

Naczynia i inne przedmioty codziennego użytku

Kultura Liangzhu rozwijała się w epoce brązu. Był on jednak niezwykle drogi i trudny w obróbce. Na co dzień używano wyrobów z kamienia i ceramiki. Charakterystycznym produktem był trójnożny kociołek, używany do gotowania. Nefrytowe artykuły rytualne, elementy z kawałków jedwabiu i nici jedwabnych są również częstym artefaktem pozostałym po tej kulturze. Dają świadectwo temu, że lud Liangzhu cieszył się względnym dobrobytem i dostatkiem.

Szczególną cechą ceramiki wytwarzanej przez lud Liangzhu to charakterystyczne czarne szkliwo, które uzyskiwano przez nawęglanie i następnie polerowanie. Wytwórcy ceramiki opracowali zaawansowaną technikę formowania naczyń przy pomocy szybko obracających się kół garncarskich. Wynalazek pozwolił na tworzenie naczyń o regularnym kształcie i cienkich ściankach. Dekorowano je głowami ptaków, wizerunkami węży oraz wzorami geometrycznymi oraz pasami ornamentów.

Zniknięcie  i migracja Liangzhu 

Rozkwit kultury Liangzhu to czasy około 4700 p.n.e. Był częścią rozwoju osadnictwa w zlewni jeziora Taihu (太湖), w dolnym biegu rzeki Jangcy. Nagłe zniknięcie kultury Liangzhu, które miało miejsce około roku 4200 p.n.e. sugeruje, że kultura została zniszczona w wyniku katastrofalnej powodzi. Nie istnieje na ten temat żadna wzmianka, ale archeolodzy odkryli, że terytorium Liangzhu na dużych obszarach zostało pokryte warstwą mułu lub torfu o grubości kilkudziesięciu do stu centymetrów.

Taka gruba warstwa mułu prawdopodobnie została zakumulowana w wyniku długiego zalegania wody, a nie tylko krótkiej powodzi. Najciekawsze jest to, że mniej więcej w czasie, gdy Liangzhu znika z okolic jeziora Taihu, wiele elementów tej kultury nagle pojawia się zarówno w kulturze Shixia w Lingnan na południu, jak i w grupie kultur Taoshi, zwłaszcza kulturze Longshan na Równinach Centralnych.

Jest to poszlaka, że lud Liangzhu uniknął zupełnej zagłady, a jedynie uległ rozproszeniu. Metody produkcji wyrobów kamiennych opanowane przez Liangzhu były bardziej zaawansowane niż u ludów Równin Centralnych istniejących w tym czasie. Wraz z północnym migracji ludzi Liangzhu technologie wypracowane przez Liangzhu pojawiły się w kolebce chińskiej cywilizacji na północy. Egzystujące w niej ludy rozwijały cywilizację przez kolejne setki lat, aż do czasów dynastii Shang, kiedy to kolejne migrujące ludy różnych kultur pojawiły się i osiedliły tworząc kulturę Maqiao 馬橋 (1800-1200 p.n.e.).

Znaczące różnice w konstrukcji domostw i budowie narzędzi sugerują, że nie ma ciągłości między tymi dwoma migracjami. Kultura Liangzhu wytwarzała starannie wykończone wyroby nefrytowe, a kultura Maqiao praktycznie ich nie produkowała. Choć na terenach zajętych przez kulturę Maqiao znajdowano małe przedmioty z brązu, nadal nie mamy żadnej informacji o stosowaniu brązu w kulturze Liangzhu. Z kolei wyroby kamienne Liangzhu były dokładnie polerowane, a dostępne archeologom wyroby Maqiao są jedynie obrobione z grubsza. Szczególnie widać to na przykładzie kamiennych grotów strzał i wisiorków. Kultura Maqiao nie posiadała zaawansowanych narzędzi kamiennych. Wskazuje to na to, że pozyskiwanie żywności przez Maqiao zasadniczo się różniło od kultury rybacko-hodowlanej, jaką było Liangzhu.

Polubienia: 0

Epoka Prehistoria i czasy legendarne

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 6

To jeden z najstarszych tekstów klasycznych; w starożytnych Chinach. Księga służyła do wróżb potrzebnych do organizowania życia społecznego i sprawowania władzy.

Przeczytaj...

Szacuje się, że gatunek Homo Sapiens wykształcił się około 200 tysięcy lat temu. Tak więc sensowne rozmowy o pierwszym człowieku na jakimkolwiek obszarze mogą dotyczyć jedynie okresu późniejszego.

Przeczytaj...

Badania archeologiczne dowodzą, że kolebką kultury chińskiej był obszar położony w pobliżu Rzeki Żółtej. Najstarsze ślady człowieka: narzędzia kamienne, kości zwierząt, ślady ognia, kości homo erectus odnaleziono w jaskiniach Zhoukoudian (Zhōukǒudiàn 周口店), położonych na południowy zachód od Pekinu oraz w dolinie rzeki Pa w prowincji Shaanxi. Resztki te pochodzą z późnego paleolitu i wczesnego neolitu, a określane są nazwą kultury Zhoukoudian.

Przeczytaj...

Chiński kalendarz rolniczy jest dla Chińczyków tradycyjną miarą. Jest to kalendarz nie słoneczny, a księżycowy. Jeśli szukać odpowiednika europejskiego znaku zodiaku, to będą nim nie miesiące i gwiazdozbiory, ale lata i przypisane im rozmaite przymioty. Do każdego roku w cyklu dwunastoletnim przypisane jest jedno zwierzę.

Przeczytaj...

Kultura Hongshan została odkryta w 1935 roku. Rozwijała się na obszarze współczesnej Mandżurii (Liaoning, Mongolia Wewnętrzna, Heilongjiang 内蒙古, 黑龙江) w latach 4700-2920 lat p.n.e. Rejonem szczególnego rozwoju była dolina rzeki Wuerjimulun.

Przeczytaj...

Jedną z najważniejszych kultur neolitycznych terenu Chin to kultura Liangzhu (良渚文化). Kwitła ona w delcie rzeki Jangcy i okolicach między 3300-2200 rokiem p.n.e. W ciepłym, południowym klimacie jakieś dziesięć tysięcy lat temu miejscowe ludy rozpoczęły uprawy ryżu.

Przeczytaj...

Powiązane artykuły: 1

Kultura Hongshan

Kultura Hongshan

Artykuł o zbliżonej tematyce

Kultura Hongshan została odkryta w 1935 roku. Rozwijała się na obszarze współczesnej Mandżurii (Liaoning, Mongolia Wewnętrzna, Heilongjiang 内蒙古, 黑龙江) w latach 4700-2920 lat p.n.e. Rejonem szczególnego rozwoju była dolina rzeki Wuerjimulun.

Przeczytaj...

Komentarze:

Nie ma komentarzy

Napisz swój komentarz

Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 20 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.

Kup książki twórcy Chiny.pl

Oni albo my! Tom 2

Starannie skomponowany pakiet wiedzy, który pozwoli zrozumieć logikę konfliktów na Bliskim Wschodzie. Główny motyw to kwestia przetrwania Izraela, amerykańskiego zatapialnego lotniskowca, zakotwiczonego kilkaset kilometrów od największych na świecie złóż ropy naftowej.

Oni albo My!

Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.

Wzorce zwyciężania tom 2

Studium historycznych bitew, które zaważyły na losach świata. Autorzy wyliczają błędy i błyskotliwe posunięcia stron, pokazując przy tym jak u obu walczących stron przebiegał proces uczenia się na błędach własnych i przeciwnika. Tom towarzyszy książce „Oni albo my!”, traktującym o walce o władzę nad światem między Ameryką i Chinami

Wzorce Zwyciężania tom 1

Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.

Prawidła geopolitycznej gry o przetrwanie

Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.

Siły psychohistorii

Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.

Traktat Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w wizjonerskim przekładzie i z omówieniem Piotra Plebaniaka. Język przekładu stylizowany na piękną staropolszczyznę.

Chiny 一 Pulsujący matecznik cywilizacji

Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych.

Sun Zi i jego Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.

Opowieści z dawnych Chin

Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.

Drogi wędrownych doradców

Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji.

36 forteli

Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego

Starożytna mądrość chińska

Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury