Chiny pod rządami wczesnej dynastii Ming były najbardziej zaawansowanym i najlepiej rozwiniętym obszarem na świecie. Aby utrwalić wpływy i nawiązać przyjazne stosunki z innymi krajami, cesarz Chengzu wysłał swojego generała-eunucha Zheng He z misją dyplomatyczną między innymi do krajów Bliskiego Wschodu. Zheng He odbył łącznie siedem podróży po Zachodnim Oceanie (tak nazywali Chińczycy Ocean Indyjski). Każda z nich zaczynała się w Liujiagang – porcie w obecnej prowincji Jiangsu.
Wyprawa |
Osiągnięte miejsca (niektóre) |
Pierwsza podróż
zima 1405–październik 1407 |
Kalkuta, Sri Lanka, Cejlon. ilość osób biorąca udział w wyprawie: ponad 27 tysięcy. |
Druga podróż
zima 1407–lato 1409 |
Jawa Ceylon |
Trzecia podróż
styczeń 1410–lipiec 1411 |
Champa, Java, Malaka, Sumatra, Cejlon
ilość osób biorąca udział w wyprawie: ponad 27 tysięcy. |
Czwarta podróż
zima 1413–sierpień 1415 |
Champa, Jawa, Malaka, Sumatra, Cejlon, Cochin, Calicut, Kayal, Mogadisz |
Piąta podróż
zima 1416–sierpień 1419 |
Java, Malacca, Sumatra, Cejlon,
ilość osób biorąca udział w wyprawie: nieznana. |
Szósta podróż
wiosna 1421–wrzesień 1422 |
Afryka Wschodnia, Półwysep Arabski
ilość osób biorąca udział w wyprawie: nieznana. |
Siódma podróż
styczeń 1430–sierpień 1433 |
Champa, Jawa, Cejlon ilość osób biorąca udział w wyprawie: ponad 27 550. |
Każda z wypraw Zheng He była gigantycznym przedsięwzięciem logistycznym. Flota liczyła około 200 okrętów, wioząc żołnierzy, techników, tłumaczy, olbrzymie ilości złota i kosztowności, jedwab i porcelanę przeznaczoną zarówno na handel jak i na podarki.
Statki, jakie użyto w wyprawach były jak na owe czasy gigantyczne. Statki-skarbce miały długość 126 metrów i szerokość 52 metry. Mogły zabrać 1500 ton ładunku. Statki naprawczo-zaopatrzeniowe były nieco mniejsze – miały długość 103 metry. Statki transportujące wojsko miały około 67 metrów długości.
Dla porównania, trzy statki dowodzone przez Krzysztofa Kolumba miały po 17 metrów długości i wyporność 70-100 ton.