Opera pekińska to najsłynniejsza odmiana opery chińskiej. Maski używane w przedstawieniach tej opery stały się ikoną chińskiej kultury. Sztuka ich malowania jest ceniona bardzo wysoko i wymaga kształtowanego latami kunsztu.
Opera pekińska jest bardzo symboliczna i alegoryczna. Niemal nie używa się w niej dekoracji, a miejsce i czas akcji określa zazwyczaj muzyka. Aktorzy dla oddania sytuacji posługują się symbolicznymi rekwizytami i tak na przykład bat w ręku oznacza jazdę konną, wiosło przeprawianie się przez rzekę, chorągwie za plecami – prowadzenie oddziału wojskowego. Funkcję i pozycję społeczną postaci ukazują noszone przez aktorów stroje, zaś maski – charakter granej postaci. Maska czerwona oznacza człowieka uczciwego, biała – kłamcę, żółta – wojownika, zaś złota – bóstwo. Również ruchy aktorów są ściśle określone kanonami. Strach ukazywany jest przez wymachiwanie rękami nad głową, zaś złość poprzez wciągnięcie głowy między ramiona. Wszystkie te elementy sprawiają, że dla niebędącego Chińczykiem widza opera pekińska jest zazwyczaj zupełnie niezrozumiała.
Technikalia
Scena w operze pekińskiej jest prostokątna, z trzech stron otwarta dla widzów, a z czwartej zasłonięta. Sceny budowano zazwyczaj przy świątyniach lub herbaciarniach, popularne były także wędrowne zespoły grające na rynkach i placach. Czasami scena była dostępna widzom ze wszystkich czterech stron. W zależności od aranżacji, scenę mogła podzielić na dwie części kotara shoujiu.
Aktorzy opery pekińskiej poza umiejętnościami dramatycznymi posiadają zazwyczaj także doskonałe umiejętności muzyczno-wokalne i akrobatyczne, gdyż wymagają od nich tego reguły przedstawienia. W przeszłości postacie kobiece były odgrywane przez mężczyzn.
Kostiumy a to ręcznie szyte, haftowane tradycyjnymi wzorami szaty. Do ich wykonania przykładano szczególną uwagę.
Typy postaci:
Charakteryzacja i makijaż twarzy postaci jing i chou jest wielkim wyzwaniem dla charakteryzatora. Namalowane na twarzy linie muszą odzwierciedlać charakter postaci, a także umożliwiać aktorowi grę na scenie. Szczególnym wyzwaniem są postaci jing i chou, których zmienność musi być szczególnie widoczna dla widzów. Postaci kategorii jing, przejawiające bohaterstwo i wielki temperament stają się więc często pokazem kunsztu zespołu wspierającego aktorów.
Maski i to co symbolizują
Wzory wymalowane na maskach w operze chińskiej mają ściśle określoną symbolikę. Wyznaczają one typ postaci oraz jej osobowość. Każdy z kolorów w określony sposób podkreśla zachowanie i słowa postaci.
Biały kolor może symbolizować kilka różnych cech:
- może wskazywać na bohatera o posiwiałych włosach lub oficera armii.
- okrutnego i podstępnego, a także zawziętego wojownika
- eunucha, aby podkreślić ich zniewieściałość i zdradziecką mentalność
- buddyjskiego mnicha, wyszkolonego i sprawnego w walce.
Żółty kolor symbolizuje brutalność, charyzmę i skłonność do niecnych knowań
Fiolet/różowy: symbolizuje lojalność szlachetność i szczerość.
Czerwony: jeśli jest kolorem dominującym symbolizuje lojalność, wierność i odwagę.
Czarny kolor symbolizuje wytrwałość, uczciwość i zuchwałość
Niebieski: symbolizuje odwagę, upór i krnąbrność.
Zielony: symbolizuje odwagę, brutalność, despotyzm, porywczość i drażliwość i skłonność do wybuchów.
Znane postacie historyczne na scenie
Wizerunki zaczerpnięte ze strony http://www.paulnoll.com/China/Opera
Piękno opery
Muzyka w operze pekińskiej może być podzielona na dwa rodzaje: xipi oraz erhong. W obu wariantach w użyciu są instrumenty dęte, smyczkowe i perkusyjne:
Pozostałe:
Połączenia zewnętrzne:
Przykładowe maski i lista wszystkich oper http://www.paulnoll.com/China/Opera/index.htmlArtykuły z tego samego okresu historycznego: brak wskazanego okresu
Powiązane artykuły: 1
Powiązane artykuły: 1
Kup książki twórcy Chiny.pl
Starannie skomponowany pakiet wiedzy, który pozwoli zrozumieć logikę konfliktów na Bliskim Wschodzie. Główny motyw to kwestia przetrwania Izraela, amerykańskiego zatapialnego lotniskowca, zakotwiczonego kilkaset kilometrów od największych na świecie złóż ropy naftowej.
Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.
Studium historycznych bitew, które zaważyły na losach świata. Autorzy wyliczają błędy i błyskotliwe posunięcia stron, pokazując przy tym jak u obu walczących stron przebiegał proces uczenia się na błędach własnych i przeciwnika. Tom towarzyszy książce „Oni albo my!”, traktującym o walce o władzę nad światem między Ameryką i Chinami
Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.
Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.
Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.
Traktat Sztuka wojny w wizjonerskim przekładzie i z omówieniem Piotra Plebaniaka. Język przekładu stylizowany na piękną staropolszczyznę.
Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych. Galeria zdjęć artystycznych
Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.
Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.
Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji. Galeria zdjęć artystycznych
Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego
Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury
Kalendarz nabiurkowy 210×105 mm. Każdy miesiąc to prawidło geopolityczne i powiązane z nim zdjęcie oraz komentarz. Całość to zbiór wyjątkowych spostrzeżeń skomponowanych przez Piotra Plebaniaka.