Tradycyjne siedziba rodziny syheyuan ma swoje początki już w czasach dynastii Han dwa tysiące lat temu.
Usytuowanie całości
Typową cechą tego typu budowli jest jej funkcja odgrodzenia pewnego fragmentu otwartej przestrzeni, a tym samym odcinania mieszkańców od świata zewnętrznego. Do wnętrza przybytku prowadzi zazwyczaj tylko jedno wejście. Optymalne usytuowanie względem kierunków świata to takie, w którym przód domostwa skierowany jest na południe.
Od frontu powinien znajdować się zbiornik wodny, a z tyłu wzniesienie. Gdy lokalizacja nie zapewnia tych dwóch cech, przed frontem umieszcza się oczko wodne, a z tyłu, o ile tylko to możliwe, usypuje niewielki kopiec. Jest to związane z geomantycznymi regułami fengshui (patrz niżej), ma jednak bardziej pragmatyczne uzasadnienie: zamknięta (pozbawiona okien i bramy) ściana północna oraz wzniesienie zimą chroniło dom przed zimnymi wiatrami z północy.
Rozkład budynków i pomieszczeń
Główna brama:
Jeśli budynek udało się usytuować w osi północ-południe, to brama główna była umieszczana po wschodniej stronie. W czasach Ming i Qing tylko możniejsi właściciele mieli prawo umieszczania bramy w osi centralnej.
Brama główna jest miejscem zawieszania wizerunków tzw. bożków drzwiowych (門神, ménshén), którzy mają chronić domostwo przed złymi duchami i zapraszać pomyślność i bogactwo.
Ściana duchów (yǐng bì, 影壁):
Drugie drzwi (chuíhuāmén, 垂花門)
Oddzielały one obszar wejścia do przybytku od głównego dziedzińca, dając mieszkańcom większe poczucie odizolowania od świata zewnętrznego.
Dziedziniec (院子, yuanzi)
W jednym domostwie mógł być jeden, dwa lub trzy dziedzińce. Zależało to od dostępnej powierzchni i zamożności właścicieli. Przez dziedziniec prowadziły wykładane kamieniem bądź cegłami ścieżki prowadzące do poszczególnych budynków, w tym budynku głównego.
Hal głównego budynku (zutang)
Był z reguły najokazalsza i najlepiej wykończoną budowlą.
Tylny dziedziniec
Czasami za głównym budynkiem znajdował się dodatkowy dziedziniec, umieszczony zwykle tak, by stanowił lustrzane odbicie głównego dziedzińca. Jeśli domostwo miało kilka dziedzińców, były one rozmieszczone w głównej osi, a każdy kolejny położony centralnie budynek pełnił funkcję drugiej bramy, prowadzącej w głąb domostwa. Taki układ jest świetnie widoczny w Zakazanym Mieście w Pekinie.
Fengshui w architekturze
Zasady fengshui przejawiają się w wielu dziedzinach życia Chińczyków, ale najbardziej widoczne są w architekturze i aranżacji wnętrz. Istnieje wiele szkół (odmian) fengshui, celem ich wszystkich jest jednak zapewnienie prawidłowego przepływu pozytywnych fluidów.