Podstawy

Materiały: papier xuan 宣紙 oraz jedwabie

-ilustracja2-

Papier xuan jest idealnym materiałem do malowania, ale też kaligrafii. Obie te sztuki Chińczycy połączyli w jedno. Na chińskim obrazie znajdziemy nie tylko przedstawioną graficznie scenę, ale i wykaligrafowany wiersz lub sentencję. Okazuje się, że chiński pędzel, tusz i papier xuan to trzy nierozerwalne części tej samej technologii malarskiej.

Pieczęcie

Po ukończeniu dzieła artysta podpisuje je stawiając swoją pieczęć. Jednak nie będzie to jedyna pieczęć widoczna na dziele. Utrwalił się zwyczaj, że kolejni właściciele zwoju, ale też ci, którzy dostąpili zaszczytu podziwiania oryginału, umieszczali na nim swoją własną pieczęć.

Ukończone dzieło jest połączeniem czterech głównych sztuk chińskich: kaligrafii, malarstwa, poezji i rzeźbienia pieczęci.

Materiały: tusz

Na papierze xuan malowano tuszem chińskim, a dla uzyskania kolorów używano pigmentów mineralnych i roślinnych.

Stan umysłu malarza

Malowanie na papierze ma tą szczególną cechę, że nie jest możliwe nanoszenie poprawek, jak to ma miejsce przy malowaniu farbami olejnymi. Malujący nowe dzieło musi więc przed przystąpieniem do pracy przemyśleć do najdrobniejszego detalu. Zazwyczaj, o ile tylko pozwala na to wielkość dzieła, cały obraz kończony jest za jednym posiedzeniem.

Rodzaje i typy malarstwa

Najstarszym odkrytym zachowanym obrazem są wizerunki ludzi, smoków i feniksów. Arkusz jedwabiu o wymiarach 20 x 30 cm datowany na Okres Walczących Królestw (IV-III w. p.n.e.) odkryto w 1949 roku. W innym stanowisku, datowanym na czasy dynastii Jin (265-420) odkryto malowany w kolorach arkusz papieru. Arkusz znaleziono w grobowcu lokalnego właściciela ziemskiego.

Gongbi (工筆) oraz xieyi (寫意)

To dwie główne techniki, często mieszane ze sobą w jednym dziele. Pierwszy polega na dbałości o realizm i detale. Drugi - to proste śmiałe pociągnięcia mające uwypuklić cechy charakterystyczne tego, co jest malowane.

Pozostałe techniki

Mniej prominentne techniki to m.in. pomo, bazująca na szerokich, pełnych pociągnięciach i braku zdecydowanych konturów w treści, oraz baimiao, malowany w czerni szkic konturów bez żadnych odcieni i przejść tonalnych. Kolejną techniką jest shese, czyli posługiwanie się kolorem.

Tematyka

Trzy główne tematyki to wizerunki ptaków i kwiatów, krajobrazy oraz postacie. Powszechnie przyjmuje się, że wizerunki postaci to najstarsza tematyka.

Postacie

Przy malowaniu postaci najważniejsze jest właściwe oddanie stanu umysłu osoby malowanej. Z grubsza można wydzielić kilka kategorii: malowidła buddyjskie i taoistyczne, piękne kobiety, portrety, malunki tematyczne i historyczne.

Krajobrazy

-ilustracja-

Dwa główne podtypy to malunki gór i rzek oraz architektura (jiehua). Przy malowaniu krajobrazów chińscy malarze stosowali dwie główne techniki. Pierwsza z nich to qinglu shanshui, co można dosłownie tłumaczyć jako niebieskozielone góry i wody. Drugim stylem jest shuimo shanshui, czyli malunki wykonane czarnym i rozcieńczonym tuszem.

-ilustracja-

Ptaki i kwiaty

Malowanie motywów zwierzęcych było w chińskiej sztuce obecne już w czasach neolitycznych. Ale malowanie ptaków i kwiatów stało sie odrębną gałęzią malarstwa w czasach dynastii Tang i Song.

-ilustracja-
Polubienia: 0

Artykuły z tego samego okresu historycznego: brak wskazanego okresu

Powiązane artykuły: 1

Kaligrafia chińska

Kaligrafia chińska

Artykuł o zbliżonej tematyce

Chińczycy zawsze przykładali wielką wagę do eleganckiego wyglądu pisma; zawsze też uznawali kaligrafię za jedną ze sztuk na równi z malarstwem. Choć samo pismo chińskie ma 3500 lat, sztuka kaligrafii została ukształtowana i rozwinięta około III–IV roku n.e. Sztuka kaligrafii rozpowszechniła się w sąsiednich krajach wraz z pismem chińskim. Korea, Japonia oraz Wietnam wykształciły swoje własne szkoły kaligraficzne.

Przeczytaj...

Komentarze:

Nie ma komentarzy

Napisz swój komentarz

Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 14 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.

Kup książki twórcy Chiny.pl

Oni albo my! Tom 2

Starannie skomponowany pakiet wiedzy, który pozwoli zrozumieć logikę konfliktów na Bliskim Wschodzie. Główny motyw to kwestia przetrwania Izraela, amerykańskiego zatapialnego lotniskowca, zakotwiczonego kilkaset kilometrów od największych na świecie złóż ropy naftowej.

Oni albo My!

Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.

Wzorce zwyciężania tom 2

Studium historycznych bitew, które zaważyły na losach świata. Autorzy wyliczają błędy i błyskotliwe posunięcia stron, pokazując przy tym jak u obu walczących stron przebiegał proces uczenia się na błędach własnych i przeciwnika. Tom towarzyszy książce „Oni albo my!”, traktującym o walce o władzę nad światem między Ameryką i Chinami

Wzorce Zwyciężania tom 1

Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.

Prawidła geopolitycznej gry o przetrwanie

Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.

Siły psychohistorii

Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.

Traktat Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w wizjonerskim przekładzie i z omówieniem Piotra Plebaniaka. Język przekładu stylizowany na piękną staropolszczyznę.

Chiny 一 Pulsujący matecznik cywilizacji

Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych. Galeria zdjęć artystycznych

Sun Zi i jego Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.

Opowieści z dawnych Chin

Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.

Drogi wędrownych doradców

Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji. Galeria zdjęć artystycznych

36 forteli

Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego

Starożytna mądrość chińska

Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury

Kalendarz geopolityczny

Kalendarz nabiurkowy 210×105 mm. Każdy miesiąc to prawidło geopolityczne i powiązane z nim zdjęcie oraz komentarz. Całość to zbiór wyjątkowych spostrzeżeń skomponowanych przez Piotra Plebaniaka.