Wpływy konfucjanizmu i innych systemów myślowych na sztukę chińską

Konfucjanizm to system myśli, który ma największy, przemożny wpływ na Chińską kulturę. Ale na sam konfucjanizm wpływały inne, zewnętrzne idee i koncepcje.

Wyszukaj w portalu:  

Wstęp

Konfucjanizm to system myśli, który ma największy, przemożny wpływ na Chińską kulturę. Ale na sam konfucjanizm wpływały inne, zewnętrzne idee i koncepcje. Poeci, malarze i pisarze nie tylko świadomi i nieświadomie wyrażali w swoich dziełach przekonania filozoficzne, etykę swoich czasów. Oni także dawali swoim współczesnym dowody swojej erudycji.

Dzieła, które się liczyły, ale też i te, które dotrwały do naszych czasów, były tworzone przez szczególnego rodzaju „amatorów”. Byli to mandaryni, członkowie wykształconej warstwy społecznej, z której rekrutowani byli urzędnicy sprawujący władzę polityczną i ekonomiczną. Ci erudyci studiowali starożytne teksty, debatowali z przedstawicielami konkurujących ze sobą szkół i tworzyli własne, autorskie interpretacje. Nauki buddyjskie (a więc importowane), taoistyczne i inne mieszały swój wpływ w umysłach twórców. Poniżej prezentuję te najistotniejsze, najbardziej czytelne:

Wpływ kosmologii oferowanej przez Księgę przemian

Nie tylko konfucjaniści, ale i w zasadzie wszyscy Chińczycy traktowali Księgę przemian za praźródło mądrości. Już w czasach dynastii Han, a więc dwa tysiące lat temu, Księgę traktowano jako tą, z której czerpały wszelkie dzieła klasyczne (jing, 經), a więc i te należące do czteroksiągu konfucjańskiego. Księga oferowała wykładnię zasad działania wszechświata, wyrażoną za pomocą trygramów, a jako że ich system nie był dość skomplikowany do odzwierciedlania zawiłości świata, także i heksagramów - jest ich łącznie sześćdziesiąt cztery.

Heksagramy wyrażają pewną wizję świata („siatkę pojęciową”, mógłby powiedzieć socjolog), której esencją jest cykliczność przemian zjawisk i zdarzeń.

Chińska wizja świata nie wprowadza do niego bożej interwencji. Bóg nie zsyła na rodzaj ludzki mądrości, dając mu jednocześnie nakaz podporządkowania sobie świata. W kosmologii chińskiej człowiek i jego świat to coś nieistotnego, zaledwie mała cząstka świata natury. Widać tą myśl w malowidłach pejzażowych, w których człowiek i jego wytwory nie jest w centrum uwagi malarza. Elementy ludzkiego świata są z reguły umieszczone gdzieś w dyskretnym i niepozornym miejscu.

-ilustracja-

Wpływ konfucjanizmu - sześć sztuk yi 藝

Yi 艺(藝) to sztuka, umiejętność, coś, co wykształca się przez trening. Konfucjusz w swoich naukach zalecał szukanie rozrywek jedynie w sześciu sztukach: ceremoniach, muzyce, kaligrafii, arytmetyce, łucznictwie i powożeniu zaprzęgami. W tradycji konfucjańskiej ten zbiór określano mianem sześciu sztuk (六藝). Ale ten termin odnosił się też do sześciu klasycznych dzieł konfucjańskich! Nie jest to przypadek. Natykamy się tu na bardzo ciekawą różnicę dotyczącą podejścia do ksiąg. W tradycji zachodniej księgę można studiować, badać, a powożenie zaprzęgami czy łucznictwo ćwiczyć. Uczony konfucjański jednak patrzy inaczej - on księgi ćwiczy. A jest tak dlatego, że zawarta w nich treść jest wyznacznikiem i instruktażem nabywania cnót, potrzebnych m.in. w rządzeniu krajem

Bibliografia i źródła wiedzy

Artykuł nie ma zadeklarowanych źródeł.

Warto przeczytać

Powiązane postacie i rzeczy:

Spodobał ci się artykuł? Polub go lub polub Chiny.pl na Facebooku:

Reklama

A jeśli masz jakieś uwagi, napisz komentarz poniżej

Zhou

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 3

Koń w chińskiej starożytności

Koń w chińskiej starożytności

Podobnie jak w Europie, koń stał się podstawową "platformą bojową" oraz symbolem statusu i władzy arystokracji. W starożytnych Chinach rozprzestrzenił się konkretny gatunek, znany jako koń przewalskiego.

Dynastia Zhou

Dynastia Zhou

W ostatnich latach panowania dynastii Shang, klan Zhou stopniowo rósł w siłę. Był to klan o mieszanym składzie etnicznym, który przybył od zachodu i wszedł pod protektorat Shang. Z racji, że od tamtej strony imperium Shangów było atakowane przez plemiona barbarzyńców, władztwo Zhou było bardzo wygodnym terytorium buforowym, które osłaniało bardziej cywilizowane rejony przed ciągłymi najazdami.

Wpływy konfucjanizmu i innych systemów myślowych na sztukę chińską

Wpływy konfucjanizmu i innych systemów myślowych na sztukę chińską

Konfucjanizm to system myśli, który ma największy, przemożny wpływ na Chińską kulturę. Ale na sam konfucjanizm wpływały inne, zewnętrzne idee i koncepcje.

Powiązane artykuły: 2

Tradycyjne chińskie malarstwo

Artykuł o zbliżonej tematyce:

Tradycyjne chińskie malarstwo

Malowanie na papierze ma tą szczególną cechę, że nie jest możliwe nanoszenie poprawek, jak to ma miejsce przy malowaniu farbami olejnymi. Malujący nowe dzieło musi więc przed przystąpieniem do pracy przemyśleć całą kompozycję. Zazwyczaj, o ile tylko pozwala na to wielkość dzieła, cały obraz kończony jest za jednym posiedzeniem.

Kaligrafia chińska

Artykuł o zbliżonej tematyce:

Kaligrafia chińska

Chińczycy zawsze przykładali wielką wagę do eleganckiego wyglądu pisma; zawsze też uznawali kaligrafię za jedną ze sztuk na równi z malarstwem. Choć samo pismo chińskie ma 3500 lat, sztuka kaligrafii została ukształtowana i rozwinięta około III–IV roku n.e. Sztuka kaligrafii rozpowszechniła się w sąsiednich krajach wraz z pismem chińskim. Korea, Japonia oraz Wietnam wykształciły swoje własne szkoły kaligraficzne.