Chiny.pl

polecamy:

-charbox-

W roku 284 p.n.e. państwo Yan rozpoczęło inwazję Qi, celem jego całkowitego podporządkowania. Armią Yan dowodził Le Yi. W ciągu sześciu miesięcy kampanii jego armia zajęła siedemdziesiąt miast. Państwu Qi zostały tylko dwa miasta – Jimo oraz stolica Ju.

W roku 283 armia Yan obległa bogatsze i większe z miast – Jimo. Jego mieszkańcy stawili twardy opór. Dowodzący obroną oficer zginął w czasie walk. Na nowego dowódcę wybrano generała Tian Dana. Okazał się on właściwą osobą na tym stanowisku. Zreorganizował żołnierzy w liczbie około 7000. Stworzył też skuteczny system naprawy murów uszkodzonych w czasie ataków, również swoją rodzinę przydzielił do prac naprawczych.

W rezultacie cała ludność Jimo pracowała ramię w ramię nad wysiłkiem obronnym – naprawą broni, uzupełnianiem amunicji, naprawianiem wyłomów w murach obronnych. Morale było niezwykle wysokie. Generał Le Yi przypuścił kilka kolejnych ataków. Mimo jednak dziesięciokrotnej przewagi liczebnej, nie udało mu się przełamać obrony miasta. Kierowani przez natchnionego generała Tian Dana, mieszkańcy byli niezwyciężeni.

W końcu Le Yi zdecydował się na zmianę taktyki. Postanowił przejąć miasto za pomocą okazanej łaskawości i pozyskać serca mieszkańców miasta. Celem stało się przekonanie mieszkańców Jimo, aby zaprzestali oporu i poddali miasto bez walki.

Armia Yan wycofała się więc na kilka li. Mimo jednak nadal trwającego oblężenia, Le Yi nakazał dostarczenie wody i żywności do miasta, które oblegał. Pozwolił, aby mieszkańcy mogli uprawiać swoje pola, a nawet nakazał swoim żołnierzom, aby ci pomagali w nawadnianiu pól.

Ta sytuacja trwała przez trzy lata. W międzyczasie zmarł król państwa Yan. Nowy król nie ufał generałowi Le Yi, darzył go też niechęcią wynikającą z zazdrości o pełne zaufanie jakim darzył generała zmarły król-ojciec. Król był oczywiście bardzo niezadowolony z tego, ze Le Yi nie był w stanie ostatecznie podbić państwa Qi.

Zdawał sobie z tego sprawę Tian Dan. Wysyłał on do stolicy Yan szpiegów rozgłaszających, że generał Le Yi pragnie zasiąść na tronie państwa Qi i dlatego właśnie pragnie zdobyć serca ludu miasta Jimo. Król Yan wpadł we wściekłość, gdy plotki te do niego dotarły. Zdjął ze stanowiska generała Le Yi i wyznaczył nowego, niezbyt zresztą rozgarniętego. Sam Le Yi, wiedząc że nowy król każe go natychmiast ściąć, nie wracał do stolicy, ale uciekł do sąsiedniego kraju Zhao.

Tymczasem nowy generał przypuścił kilka szturmów na oblegane miasto. Mieszkańcy wszystkie je odparli. Tian Dan starał się w swoich ziomkach rozpalić wściekłość i rządzę oporu. Jednocześnie pracował wytrwale nad zerodowanie morale napastnika. Wysłał do obozu armii Yan szpiegów mówiących, że jeśli ci będą obcinać nosy żołnierzom Qi, ulegną oni z grozy i strachu. Natomiast wykopywanie i sprofanowanie szczątków przodków skłoni ich do poddania się.

Chińczycy wierzyli, że duchy zmarłych przodków miały moc chronienia żyjących i zsyłania nań pomyślności. Stąd z wielką pieczołowitością dbano o prawidłowy pochówek i utrzymanie grobów. Zniszczenie grobowców mogło skazać potomków broniących miasta na usunięcie tych stróżów pomyślności.

Nowy generał Yan uwierzył w porady i nakazał zniszczenie grobowców i miejsc pochówku. Czyn ten napełnił serca mieszkańców Jimo palącą nienawiścią. Widok niszczonych świątyń przodków sprawił, że zapałali żądzą zemsty.

Generał Tian Dan uznał, że jest to właściwy moment na kontratak. Nadal nie mógł wygrać w otwartym boju, bowiem stosunek sił był 1 do 10. Obmyślił jednak plan. Zebrał 1000 wołów i krów. Nakazał swoim podkomendnym przebrać je tak, aby wyglądały jak smoki. Nakazał też przywiązać do rogów zwierząt ostre sztylety. Do ogonów zwierząt przytroczono suche drewno nasączone łatwopalnymi substancjami.

Pośrodku nocy żołnierze Qi otworzyli bramy miasta, a następnie pognali woły w kierunku obozu Yan. Po tym, jak podpalono doczepione wołom drewno, te ogarnięte przerażeniem zaszarżowały z pełnym impetem na pogrążony we śnie obóz.

Rozpoczęło się pandemonium – wybudzeni żołnierze Yan rozbiegli się w panice pośród płonących i tratowanych namiotów. W ciemności rozwścieczone woły wyglądały jak demony z piekieł. Zadawały rany i napełniały przerażeniem zabobonne serca zaatakowanych. W apogeum chaosu włączyli się żołnierze Tian Dana.

Generał doprowadził w ten sposób do zdjęcia oblężenia z miasta Jimo. Nie poprzestał jednak na tym. Poprowadził on armię Qi do kontrofensywy i odzyskał wszystkie 70 miast, jakie wcześniej opanowała armia Yan.

Bitwa o Jimo miał szczególny charakter. W czasie jej trwania stosowano brutalną siłę, a także próbowano perswazji i łagodności. Obaj generałowie wiedzieli, że zwycięzcą zostanie ten, kto zdoła przekonać mieszkańców do swojej dobroci. W języku chińskim pamiątką tamtych wydarzeń jest chengyu wuwangzaiJu 毋望在莒 – czyli „nie zapomnij tego, co zdarzył się w Ju”. Wyrażenie to może stanowić słowa skłaniające do walki do ostatniej kropli krwi, bądź nie poddawania się w obliczu pozornie nieuchronnej klęski. Chengyu to zostało użyte w 1952 roku przez Chang Kaj-szeka, przywódcy sił Republiki Chińskiej, które przegrawszy wojnę domową schroniły się na wyspie Tajwan. W słynnym przemówieniu miały oznaczać, że walka nie jest jeszcze przegrana i wnet nadejdzie czas powrotu na kontynent i pokonania komunistycznej armii pod wodzą Mao Zedonga.

Bibliografia i źródła wiedzy

Artykuł nie ma zadeklarowanych źródeł.

Warto przeczytać

Spodobał ci się artykuł? Polub go lub polub Chiny.pl na Facebooku:

Reklama

A jeśli masz jakieś uwagi, napisz komentarz poniżej

Okres Walczących Królestw

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 8

Sto szkół

Sto szkół

Za czasów Dynastii Zhou, elity rządzące dzierżyły monopol na władzę i były w stanie decydować czym była kultura wyższa i klasa urzędnicza. Wraz ze zmianami okresu Walczących Królestw na czele społeczeństwa pojawiła się nowa klasa uczonych (士人, shìrén). Uczeni ci tworzyli rozmaite szkoły myśli, z których każda oferowała usługi w dziedzinie doradztwa, w nadziei zyskania wpływów i pozycji na dworach władców. Z nich wykształciło się „Sto Szkół Myśli”, promujących rozwój usystematyzowanego nauczania.

Mencjusz (Meng Zi)

Mencjusz (Meng Zi)

Mencjusz twierdził, że natura człowieka jest dobra (xing ben shan 性本善), jednak należy ją pielęgnować i rozwijać. Człowiek wg tej teorii jest z natury dobry, podstawy cnót moralnych mają charakter wrodzony, ale – znowu – należy ich strzec i rozwijać.

Li Si, minister dworu Pierwszego Cesarza

Li Si, minister dworu Pierwszego Cesarza

Potęga państwa Qin rosła między innymi dzięki szeroko zakrojonym reformom systemu politycznego, który opierał się na osiągnięciach intelektualnych szkoły legistów. Podstawowym dziełem legalistycznym była Księga mistrza Han Feia (Han Feizi).

Qu Yuan

Qu Yuan

Jednym z najsłynniejszych i najbardziej cenionych poetów chińskich był Qu Yuan. Służył on na dworze Huanga, tytułującego się królem władcy państwa Chu, a potem jego syna i następcy Qingxianga. Według popularnych opowieści poeta całym sercem poświęcał się sprawie zachowania suwerenności swojego państwa w obliczu rosnącej potęgi państwa Qin. Opowiadał się on za zawiązaniem przymierza z sąsiednimi państwami, aby przeciwstawić się rosnącej potędze Qin.

Siedem potęg okresu Walczących Królestw

Siedem potęg okresu Walczących Królestw

Burze okresu Wiosen i Jesieni przetrwało siedem większych państw. były to Qi, Chu, Yan, Hann, Zhao, Wei i Qin. Początkowo państwa Hann, Zhao i Wei sformowały sojusz i przemogły w walce siły państw Qi, Qin i Chu – każde oddzielnie. Później sojusz rozpadł się, a Qi i Qin stopniowo urosły w siłę.

Bitwa przy Changping

Bitwa przy Changping

To decydująca bitwa stoczona pomiędzy państwem Qin, które pokonało państwo Zhao. W roku 256 p.n.e. Qin zaatakowało Han. Z odsieczą państwo Zhao wysłało armię pod dowództwem Lian Po. Obie armie spotkały się w okolicach Changping, położonego w północnej części ówczesnych ziem królestwa Han. Lian Po, po ujrzeniu armii Qin stwierdził, że jedyną szansę na zwycięstwo dawała próba przeczekania.

Bitwa o miasto Jimo

Bitwa o miasto Jimo

W roku 284 p.n.e. państwo Yan rozpoczęło inwazję Qi, celem jego całkowitego podporządkowania. Dowódca Le Yi dowodził armią Yan W ciągu sześciu miesięcy kampanii jego armia zajęła siedemdziesiąt miast. Państwu Qi zostały tylko dwa miasta – Jimo oraz Ju.

Bitwa przy Yique

Bitwa przy Yique

Bitwę przy Yique (czyt. ii-ćłe) stoczono w roku 293 przed Chr. Na przeciw armii króla Zhaoxianga z państwa Qin, dowodzonej przez Bai Qi, wystąpiła armia sprzymierzonych państw Wei (魏) oraz Han (韓), którą dowodził generał Gongsun Xi (公孫喜).

Komentarze: 0

Nie ma komentarzy

Napisz swój komentarz

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 1 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej już zupełnie nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.*
Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Komentarze: 0

Nie ma komentarzy

Napisz swój komentarz

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 10 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.
Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych
Top

Import - export

BIZNES: import z i do Chin

Mamy 12 lat doświadczeń w obsłudze importu z Chin. Specjalizujemy się w przypadkach trudnych zapytaj.

Współpraca

Zapraszamy do kooperacji

Masz interesujacą propozycję? Być może będziemy zainteresowani. Napisz do nas tutaj.

Redakcje i wydawcy

Oferujemy usługi redakcji merytorycznej tekstów nt. Chin. Proste porady gratis. Zobacz listę naszych usług lub zapytaj nas tutaj.