Tradycyjne siedziba rodziny syheyuan ma swoje początki już w czasach dynastii Han dwa tysiące lat temu.

-charbox-

Usytuowanie całości

-ilustracja-

Typową cechą tego typu budowli jest jej funkcja odgrodzenia pewnego fragmentu otwartej przestrzeni, a tym samym odcinania mieszkańców od świata zewnętrznego. Do wnętrza przybytku prowadzi zazwyczaj tylko jedno wejście. Optymalne usytuowanie względem kierunków świata to takie, w którym przód domostwa skierowany jest na południe.

Od frontu powinien znajdować się zbiornik wodny, a z tyłu wzniesienie. Gdy lokalizacja nie zapewnia tych dwóch cech, przed frontem umieszcza się oczko wodne, a z tyłu, o ile tylko to możliwe, usypuje niewielki kopiec. Jest to związane z geomantycznymi regułami fengshui (patrz niżej), ma jednak bardziej pragmatyczne uzasadnienie: zamknięta (pozbawiona okien i bramy) ściana północna oraz wzniesienie zimą chroniło dom przed zimnymi wiatrami z północy.

Rozkład budynków i pomieszczeń

Główna brama:

Jeśli budynek udało się usytuować w osi północ-południe, to brama główna była umieszczana po wschodniej stronie. W czasach Ming i Qing tylko możniejsi właściciele mieli prawo umieszczania bramy w osi centralnej.

Brama główna jest miejscem zawieszania wizerunków tzw. bożków drzwiowych (門神, ménshén), którzy mają chronić domostwo przed złymi duchami i zapraszać pomyślność i bogactwo.

Ściana duchów (yǐng bì, 影壁):

-charbox-

Drugie drzwi (chuíhuāmén, 垂花門)

Oddzielały one obszar wejścia do przybytku od głównego dziedzińca, dając mieszkańcom większe poczucie odizolowania od świata zewnętrznego.

Dziedziniec (院子, yuanzi)

W jednym domostwie mógł być jeden, dwa lub trzy dziedzińce. Zależało to od dostępnej powierzchni i zamożności właścicieli. Przez dziedziniec prowadziły wykładane kamieniem bądź cegłami ścieżki prowadzące do poszczególnych budynków, w tym budynku głównego.

Hal głównego budynku (zutang)

Był z reguły najokazalsza i najlepiej wykończoną budowlą.

Tylny dziedziniec

Czasami za głównym budynkiem znajdował się dodatkowy dziedziniec, umieszczony zwykle tak, by stanowił lustrzane odbicie głównego dziedzińca. Jeśli domostwo miało kilka dziedzińców, były one rozmieszczone w głównej osi, a każdy kolejny położony centralnie budynek pełnił funkcję drugiej bramy, prowadzącej w głąb domostwa. Taki układ jest świetnie widoczny w Zakazanym Mieście w Pekinie.

Fengshui w architekturze

Zasady fengshui przejawiają się w wielu dziedzinach życia Chińczyków, ale najbardziej widoczne są w architekturze i aranżacji wnętrz. Istnieje wiele szkół (odmian) fengshui, celem ich wszystkich jest jednak zapewnienie prawidłowego przepływu pozytywnych fluidów.

Polubienia: 0

Artykuły z tego samego okresu historycznego: brak wskazanego okresu

Powiązane artykuły: 1

W ostatnich dekadach, słowo Feng Shui zrobiło w krajach Zachodu wielką karierę. Choć dla Chińczyków jest to jeden z nieodłącznych elementów życia od tysiącleci, to dopiero w roku 1960 po raz pierwszy Europie i Stanom Zjednoczonym zostało przedstawione zagadnienie Fengshui przez mistrzów i ich uczniów tej nauki, którzy w czasie Rewolucji Kulturalnej w Chinach ratując bezcenne książki przez zniszczeniem emigrowali do Hongkongu czy na Tajwan.

Przeczytaj...

messages.comments:

messages.no_comments_to_show

Napisz swój komentarz

Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 15 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.

Kup książki twórcy Chiny.pl

36 forteli

Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego

Siły psychohistorii

Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.

Starożytna mądrość chińska

Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury

Drogi wędrownych doradców

Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji.

Opowieści z dawnych Chin

Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.

Chiny 一 Pulsujący matecznik cywilizacji

Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych.

Sun Zi i jego Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.

Prawidła geopolitycznej gry o przetrwanie

Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.

Wzorce Zwyciężania tom 1

Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.

Oni albo My!

Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.