W czasach, gdy Konfucjusz stworzył zasady idealnego systemu społecznego, zwanego na jego cześć Konfucjanizmem, brakło w cywilizacji chińskiej opartego na wartościach duchowych systemu religijnego. Istniał oczywiście animizm, kult przodków, a także rozbudowane i coraz bardziej skomplikowane systemy interpretacji zawartości Księgi przemian.

Jednak system konfucjański, który w czasach dynastii Han zyskał rangę oficjalnej ideologii cesarstwa, nie zawierał w sobie odpowiedzi na wiele pytań metafizycznych i kosmologicznych. Tą lukę wypełnił taoizm, ale przede wszystkim zaimportowany do Chin buddyzm. Ich wpływ szybko okrzepł i znalazł trwałe miejsce w chińskim systemie wartości.

-charbox-

Tysiąc lat po Konfucjuszu, w czasach Dynastii Song, filozof Zhu Xi uzupełnił braki tradycyjnego konfucjanizmu. Zhu Xi pracował nad swoją reinterpretacją konfucjanizmu w Akademia Jaskini Białego Jelenia (Báilùdòng Shūyuàn, 白鹿洞书院), umiejscowionej w regionie gór Lu (Lúshān 廬山), obecnie prowincja Jiangxi.

Zhu Xi przejrzał wszystkie dzieła klasyczne i dokonał ich skrupulatnej analizy. Praca ta pozwoliła mu na zidentyfikowania źródła wszystkich rzeczy, którym była zasada uniwersalna(li,理; także zasada racjonalna, prawo, forma), manifestująca się w działaniu siły życiowej (qi, 氣), podtrzymującej procesy istnienia i życia przez zmianę cyklów Yin i Yang. Źródłem li miała być najwyższa jedność taiji (taiji,太极, także najwyższa ostateczność), czyli stan wszechświata w którym doszło do podziału na Yin i Yang.

Interpretacja Zhu Xi była w istocie sprytnym włączeniem kosmologii taoistycznej w ramy konfucjanizmu, który tak wzbogacony nie musiał już obawiać się spadku popularności powodowanego brakiem łączności z najważniejszymi prądami chińskiej kosmologii.

W istotach ludzkich zasada uniwersalna jest przyrodzoną zasadą moralną, której poziom określa osiąganą przez jednostkę pozycję społeczną. Według takiej interpretacji mądrość i zdobywanie wiedzy nie jest zastrzeżone do wybranej elity - są one czymś możliwym do osiągnięcia przez każdego człowieka.

Jeśli zaś tak się rzeczy mają, należy każdemu umożliwić kultywowanie własnej osoby poprzez proces odpowiedniej socjalizacji i kształcenia w myśl konfucjańskich pięciu relacji (wulun 五倫).

Początkowo oczywiście system stworzony przez Zhu Xi spotkał się z oporem, wkrótce jednak dostrzeżono jego zalety. Wybrano cztery klasyczne dzieła konfucjańskie ze starożytności, opatrzono odpowiednimi przypisami. Dzieła te stały się tzw. Czteroksięgiem konfucjańskim. Z czasem, już za panowania kolejnej dynastii Yuan, czteroksiąg stał się podstawową wykładnią konfucjanizmu, a jego znajomość była wymagana do zdania egzaminów urzędniczych.

Polubienia: 0

Epoka Song

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 6

Sędzia Bao Zheng znany jest powszechnie jako książę Bao - Baogong. Był to urzędnik żyjący w czasach Dynastii Song, który został "kanonizowany" i stał się dla Chińczyków synonimem prawości i sprawiedliwości.

Przeczytaj...

Chińska metoda zarządzania i rządzenia w wielu aspektach różni się od tej wykształconej w średniowiecznej Europie. Pierwszą i najważniejszą różnicą jest to, że w Chinach epoki Song nie ma rozróżnienia na wsi i miast. Ten sam administrator został regulujące zarówno miasta i wsie wokół niego. W Europie, miasto miało odrębną administrację - burmistrza i radę miasta.

Przeczytaj...

Urodził się w Meishan, blisko góry Emei (współcześnie prowincja Sichuan). Jego brat Su Zhe (蘇辙) i ojciec Su Xun (蘇洵) byli słynnymi erudytami (mandarynami). Początkowo pobierał edukację w lokalnej szkole, nauczany przez taoistycznego kapłana. Później jego wychowaniem i edukacją zajęła się jego matka. Su ożenił się w wieku 17 lat.

Przeczytaj...

Dynastię Song ustanowił generał Zhao Kuangyin. Stolicą swojego scentralizowanego imperium ustanowił miasto Bianjing, obecnie Kaifeng. Powstanie dynastii Song zakończyło okres rozbicia politycznego Państwa Środka zwanego Okresem Pięciu Dynastii i Dziesięciu Królestw.

Przeczytaj...

Wiersze epoki Song to rodzaj poezji, który zaczął rozwijać się w środkowym okresie panowania wcześniejszej dynastii Tang. Szczyt rozwoju tej formy miał miejsce w czasie panowania dynastii Song.

Przeczytaj...

W czasach, gdy Konfucjusz stworzył zasady idealnego systemu społecznego, zwanego na jego cześć Konfucjanizmem, brakło w cywilizacji chińskiej opartego na wartościach duchowych systemu religijnego. Istniał oczywiście animizm, kult przodków, a także rozbudowane i coraz bardziej skomplikowane systemy interpretacji zawartości Księgi przemian.

Przeczytaj...

Powiązane artykuły: 3

Jedną z naczelnych koncepcji konfucjanizmu jest Rytuał (li 禮). Stanowi on spójny i szczegółowy wzorzec postępowania obejmujący wszystkie aspekty życia społecznego i relacji między ludźmi. Sankcjonuje role i praktyki społeczne, przez co przyczynia się do ustanowienia powszechnej harmonii. Jednym z elementów tej harmonii były merytokratyczny system awansu społecznego, zastępujący szlachectwo krwi szlachectwem pielęgnowanej nauką doskonałości moralnej wyznaczanej przestrzeganiem cnót.

Przeczytaj...
Konfucjusz, Dialogi konfucjańskie

Konfucjusz, Dialogi konfucjańskie

Artykuł o zbliżonej tematyce

to twórca fundamentów systemu społecznego, który kwitł i rozwijał się w chinach przez ponad dwa tysiące lat. Konfucjanizm wczesny, a potem konfucjanizm synkretyczny epoki Han i neokonfucjanizm XI–XIII wieku stały się integralną częścią mentalności mieszkańców Państwa środka i przeniknęły także do krajów sąsiednich.

Przeczytaj...

Wybrani słynni myśliciele i filozofowie. Najważniejszy z nich to Konfucjusz. To twórca fundamentów systemu społecznego znanego jako konfucjanizm to twórca fundamentów systemu społecznego, który kwitł i rozwijał się w chinach przez ponad dwa tysiące lat.

Przeczytaj...

messages.comments:

messages.no_comments_to_show

Napisz swój komentarz

Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 13 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.

Kup książki twórcy Chiny.pl

36 forteli

Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego

Siły psychohistorii

Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.

Starożytna mądrość chińska

Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury

Drogi wędrownych doradców

Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji.

Opowieści z dawnych Chin

Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.

Chiny 一 Pulsujący matecznik cywilizacji

Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych.

Sun Zi i jego Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.

Prawidła geopolitycznej gry o przetrwanie

Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.

Wzorce Zwyciężania tom 1

Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.

Oni albo My!

Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.