Wyprawy zamorskie Zheng He

Tagi: Historia Podróże i geografia

Wyszukaj w portalu:  

Chiny pod rządami wczesnej dynastii Ming były najbardziej zaawansowanym i najlepiej rozwiniętym obszarem na świecie. Aby utrwalić wpływy i nawiązać przyjazne stosunki z innymi krajami, cesarz Chengzu wysłał swojego generała-eunucha Zheng He z misją dyplomatyczną między innymi do krajów Bliskiego Wschodu. Zheng He odbył łącznie siedem podróży po Zachodnim Oceanie (tak nazywali Chińczycy Ocean Indyjski). Każda z nich zaczynała się w Liujiagang – porcie w obecnej prowincji Jiangsu.

Wyprawa
Osiągnięte miejsca (niektóre)
Pierwsza podróż

zima 1405październik 1407

Kalkuta, Sri Lanka, Cejlon.

ilość osób biorąca udział w wyprawie: ponad 27 tysięcy.

Druga podróż

zima 1407lato 1409

Jawa Ceylon
Trzecia podróż

styczeń 1410lipiec 1411

Champa, Java, Malaka, Sumatra, Cejlon

ilość osób biorąca udział w wyprawie: ponad 27 tysięcy.

Czwarta podróż

zima 1413sierpień 1415

Champa, Jawa, Malaka, Sumatra, Cejlon, Cochin, Calicut, Kayal, Mogadisz

ilość osób biorąca udział w wyprawie: ponad 28 650.

Piąta podróż

zima 1416sierpień 1419

Java, Malacca, Sumatra, Cejlon,

ilość osób biorąca udział w wyprawie: nieznana.

Szósta podróż

wiosna 1421wrzesień 1422

Afryka Wschodnia, Półwysep Arabski

ilość osób biorąca udział w wyprawie: nieznana.

Siódma podróż

styczeń 1430sierpień 1433

Champa, Jawa, Cejlon

ilość osób biorąca udział w wyprawie: ponad 27 550.

-charbox-

Każda z wypraw Zheng He była gigantycznym przedsięwzięciem logistycznym. Flota liczyła około 200 okrętów, wioząc żołnierzy, techników, tłumaczy, olbrzymie ilości złota i kosztowności, jedwab i porcelanę przeznaczoną zarówno na handel jak i na podarki.

Statki, jakie użyto w wyprawach były jak na owe czasy gigantyczne. Statki-skarbce miały długość 126 metrów i szerokość 52 metry. Mogły zabrać 1500 ton ładunku. Statki naprawczo-zaopatrzeniowe były nieco mniejsze – miały długość 103 metry. Statki transportujące wojsko miały około 67 metrów długości.

Dla porównania, trzy statki dowodzone przez Krzysztofa Kolumba miały po 17 metrów długości i wyporność 70-100 ton.

ccc bbb

Bibliografia i źródła wiedzy

Artykuł nie ma zadeklarowanych źródeł.

Warto przeczytać

Powiązane postacie i rzeczy:

Spodobał ci się artykuł? Polub go lub polub Chiny.pl na Facebooku:

Reklama

A jeśli masz jakieś uwagi, napisz komentarz poniżej

Ming

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 3

Dynastia Ming

Dynastia Ming

W roku 1356 wybuchło kolejne powstanie chłopskie, którym dowodził mnich buddyjski Zhu Yuanzhang (朱元璋). Powstanie przewalało się przez kraj przez dwanaście lat. W roku 1368 jego wojska zdobyły Pekin, a Zhu Yuanzhang ogłosił się pierwszym cesarzem dynastii Ming.

Li Zicheng i ostatni cesarz dynastii Ming

Li Zicheng i ostatni cesarz dynastii Ming

Końcowe lata panowania dynastii Ming to okres powolnej degeneracji i rozpadu imperium. Każdy kolejny cesarz przerastał niekompetencją swojego poprzednika i władza stopniowo sama wchodziła w ręce grupy trzymającej władzę - nadwornych eunuchów. W kraju szerzyło się bezprawie. Arystokracja, czyli elity urzędnicze, zawłaszczała tereny publiczne i przejmowała siłą tereny należące do właścicieli z niższych warstw społecznych. Zwiększano podatki i nakładano nowe. Katastrofy takie jak susze i powodzie, były przez rząd ignorowane, a lud nie mógł się spodziewać pomocy ze strony władz.

Wyprawy zamorskie Zheng He

Wyprawy zamorskie Zheng He

Chiny pod rządami wczesnej dynastii Ming były najbardziej zaawansowanym i najlepiej rozwiniętym obszarem na świecie. Aby utrwalić wpływy i nawiązać przyjazne stosunki z innymi krajami, cesarz Chengzu wysłał swojego generała-eunucha Zheng He z misją dyplomatyczną między innymi do krajów Bliskiego Wschodu. Zheng He odbył łącznie siedem podróży po Zachodnim Oceanie (tak nazywali Chińczycy Ocean Indyjski). Każda z nich zaczynała się w Liujiagang – porcie w obecnej prowincji Jiangsu.

Powiązane artykuły: 0